Projectnaam
Van A naar F
Projecteigenaar, of -opdrachtgever
Artgineering
Projectomgeving
Fietssnelwegen in Nederland
Projectonderzoeker of -uitvoerder
Artgineering & Goudappel Coffeng
Trekker Fietscommunity
Anneloes van der Leun
Tweede contact
Fietscommunity
Trigger
We staan op het punt een nieuw type weginfrastructuur in Nederland te introduceren: de fietssnelweg. Een separate fietsinfrastructuur voor de snelle verplaatsing van herkomst naar bestemming. Binnen het streng afgebakende spectrum van wegen is de opkomst van een nieuw type weg een uitzonderlijke gebeurtenis, vergelijkbaar met de introductie van de snelweg in de jaren 50 of het woonerf in de jaren 80. Wat is de verkeerskundige, ruimtelijke en maatschappelijke betekenis van dit nieuwe type weg in het gehele mobiliteitsnetwerk?
Domeinen
(E1) Effectieve mobiliteit
Kringen
(C2) Middenveld
Onderzoekstypen
(R3) Toegepast Technisch
(R4) Toegepast Beleidsmatig
Samenvatting
Het onderzoek ‘Van A naar F’ wil een kwaliteitssprong in de nieuwe ontwerpopgave fietssnelwegen bevorderen. Het is een pleidooi om de verkeerskundige, ruimtelijke, sociaaleconomische en culturele aspecten bij het ontwerp van fietssnelwegen te integreren. In dit onderzoek is gewerkt met (historische en theoretische) vergelijkingen, best practices en expertinterviews. De resultaten zijn toepasbaar gemaakt en getoetst aan de praktijk. Daarnaast wordt getracht een stap te maken in de verdere definitie en begripsvorming van het onderwerp. Het formuleren van drie aanvullende potenties naast de vijf verkeerskundige eisen als volwaardige criteria voor de aanleg van snelle fietsinfrastructuur moet een paradigmaverschuiving teweeg brengen bij ontwerpers, beleidsmakers en ambtenaren die in de toekomst met deze ontwerpopgave aan de slag gaan. De resultaten van het onderzoek zijn toegankelijk gemaakt in een online ‘inspiratie pool’.
Uw tags
Fietssnelweg, Infrastructuur, Kwaliteitssprong, Ontwerp
Beschrijving
Doel en opzet
Doel is om op een laagdrempelige manier, voor een brede doelgroep, het referentiekader te verruimen zodat de fietssnelweg vanaf het begin als een volwaardige, integrale infrastructuur kan worden neergezet
Organisatie en financiering
Financiering door het Stimuleringsfonds voor Architectuur
Periode en beschikbaarstelling
2011
Werkpakketten
De opgave moet integraal worden benaderd. Alleen dan is er draagvlak voor de aanleg van nieuwe fietsinfrastructuur bij politiek, bedrijfsleven en omwonenden. Draagvlak en geïnspireerde opdrachtgevers scheppen de randvoorwaarden voor het verwezenlijken van ruimtelijke kwaliteit. De rol van de ontwerper is om, binnen een team van deskundigen, overheden en betrokkenen, de vertaalslag te maken van brede en specialistische kennis naar de situatie ter plekke. Het bevorderen van de maatschappelijke wenselijkheid van fietsmobiliteit kan bijdragen aan een meer duurzame, ruimtelijk en maatschappelijk beter geïntegreerde mobiliteit. Het onderzoek is hiermee een pleidooi voor de differentiatie van wegen. Vanuit verkeerskundige discipline en modernistische traditie staan efficiëntie, veiligheid, snelheid en comfort bij het ontwerpen van infrastructuur sterk op de voorgrond. De zachte aspecten, of zoals in dit onderzoek genoemd, de potenties van de wegen zoals beleving, ruimtelijke en programmatische integratie en sociaal-economische meerwaarde worden steeds relevanter. Bij het ontwerpen van infrastructuur gaat het om meer dan het streven naar de efficiëntste, comfortabelste en veiligste route. Vergelijkbaar met de herwaardering van de kwaliteiten van het onderliggend wegennet (zoals de Routes Nationales), is het zaak bij fietsinfrastructuur vroeg te anticiperen op de integrale benadering.
Toepassingen
Rapport met presentatie over ‘snelle fietsroutes als vitale mobiliteitsschakel’ waarin de fietssnelwegen uitgebreid worden uitgelicht en onderzocht, zodat er een soort rode lijn is ontstaan die ervoor moet zorgen dat elk te ontwerpen fietssnelweg aan bepaalde richtlijnen kan voldoen.
Overige
PM
Achtergronden
Aanvullingen
PM
Publicaties en referenties
Presentatie ‘Van A naar F’ http://architectuurfonds.nl/content/lay/i_015/Layout_14_WEB2.pdf
Betrokken maatschappelijke partijen
Regio Twente, Stadsregio Arnhem Nijmegen, Provincie Noord-Brabant, gemeente Oss, gemeente ’s-Hertogenbosch, gemeente Maasdonk
Gerelateerde projecten
Fiets Filevrij, Fietsberaad
Gerelateerde toepassingen
Website Fiets Filevrij: http://www.fietsfilevrij.nl/
Vervolgonderzoek
Het referentiekader uit het onderzoek is toegankelijk gemaakt voor beleidsmakers, ontwerpers en verkeerskundigen. Op de website is een visuele database ingericht met meer dan 100 referenties in een matrix. In de matrix kan de gebruiker selecteren op criteria en trefwoorden om uiteindelijk inspiratie op te doen over de te ontwerpen fietssnelweg. Later wordt mogelijk de database zelf aan te vullen om uiteindelijk zo een open source database te creëren waarin de kennis actueel en volledig blijft.
Links
http://architectuurfonds.nl/content/lay/i_015/Layout_14_WEB2.pdf
http://www.vananaarf.nl/
Andere media
PM
Tekst- en beeldrechten
Lay-out, architectuurfonds
Contactgegevens
info@artgineering.nl
goudappel@goudappel.nl
You must be logged in to post a comment.