Projectnaam
Van A naar B, naar onderweg – afgeleide van ‘Travelling together alone and alone together: mobility and potential exposure to diversity’
Projecteigenaar, of -opdrachtgever
Universiteit van Amsterdam & Centre for Urban Development and Mobility, Aarhus
Projectomgeving
Mobiliteit als middel
Projectonderzoeker of -uitvoerder
Marco te Brömmelstroet, Anna Nikolaeva, Meredith Glaser, Carmen Chan en Morten Skou Nicolaisen
Trekker Fietscommunity
Marco te Brömmelstroet
Tweede contact
Fietscommunity
Trigger
Mobiliteit wordt vaak gedefinieerd als een middel om op bestemmingen te komen waar mensen aan relevante activiteiten kunnen deelnemen. Maar de reis zelf kan ook waardevol zijn: we komen er in contact met anderen en met de omgeving.
Domeinen
(E1) Effectieve mobiliteit
(E5) Sociale cohesie
Kringen
(C1) Bovenbouw
Onderzoekstypen
(R1) Wetenschappelijk
Samenvatting
De kwantiteit en kwaliteit van relaties die we hebben met ons gezin, onze vrienden en de bredere gemeenschap, hangen samen met ons geluksgevoel en onze fysieke gezondheid. Onderweg zijn biedt mogelijkheden om in contact te komen met ruimtelijke en sociale diversiteit. De feitelijke reis schept daarmee kansen om interacties te hebben buiten onze eigen ‘bubbel’.
Het reguliere mobiliteitsdebat gaat meestal uit van mobiliteit als middel om van A naar B te komen en als iets dat tijd en geld kost. Uit onderzoek blijkt dat het onderweg zijn ook een belangrijke individuele en sociale meerwaarde kan opleveren.
Het zogenoemde ‘mobilities-debat’, een relatief nieuw interdisciplinair onderzoeksveld, herwaardeert reistijd en mobiliteitservaringen naar hun zintuiglijke, emotionele en sociale waarde. Als we ons bijvoorbeeld door een omgeving verplaatsen, vormen we niet alleen een mentale kaart van het stratenpatroon en de gebouwen, maar ook van de geluiden, geuren, topografie van de omgeving en de textuur van het wegdek. Deze meer-dimensionele ruimte delen we bovendien met onbekenden.
Sociale interacties van mensen onderweg leiden overigens niet noodzakelijk tot een betere sociale cohesie en toename van iemands sociale kapitaal. Het effect van deze interacties kan zowel positief als negatief uitpakken op ons gevoel van verbondenheid. Wat daarentegen wel zeker is, is dat het afzonderen van deze interacties leidt tot individuele en sociale problemen.
Vanuit deze optiek bekeken biedt elke modaliteit andere potenties voor interacties. Een aantal observaties:
- In de (gedeelde) auto is onze ruimtelijke interactie beperkt tot een ‘voorruit-perspectief’. Maar de auto geeft wel de mogelijkheid om vrijwel overal te kunnen komen en we kunnen betekenisvol contact onderhouden met passagiers – hoewel die vaak uit dezelfde sociale groep komen.
- Openbaar vervoer is eveneens een cocon, vooral in het geval van een ondergrondse metro waarin we maar weinig van de omgeving meekrijgen. Maar we kunnen wel met anderen in contact komen terwijl we naar stations reizen, overstappen en wachten. Ook als passagier komen we veel mensen tegen. Dit leidt niet vaak tot diepe gesprekken, maar knikjes of oogcontact kunnen ook betekenisvolle interacties voor een mens zijn.
- Op de fiets kunnen we helemaal openstaan voor onze omgeving, vooral bij een matige snelheid. Onze zintuigen staan dan open voor alle mogelijke informatie. De karakteristieken van de fiets maken het mogelijk om onderling informatie via lichaam en zintuigen uit te wisselen, bijvoorbeeld als we voorrang organiseren. Ook lopend is dit het geval, maar dan is de actieradius wel beperkt.
Uw tags
Onderweg, Reizen, Interactie, Zintuigen, Mobiliteit als middel, Sociale interactie
Beschrijving
Doel en opzet
Het doel van dit onderzoek is om een analytisch kader te ontwikkelen dat een begrip biedt aan het of en hoe iemands ervaringen van het gebruiken van mobiliteit het gevoel van verbinding van een persoon beïnvloeden.
In het onderzoek wordt eerst de literatuur beschouwd op maatschappelijke effecten van mobiliteit, steunend op debatten in de sociologie, mobiliteitsonderzoek en stedelijke theorie. Hierna zal verder worden ingezoomd op de relatie tussen mobiliteit, verbondenheid en de blootstelling aan sociale en ruimtelijke diversiteit. Daarna zoekt het onderzoek naar hoe karakteristieken van verschillende modaliteiten voor verschillende condities zorgen voor belichting van sociale en ruimtelijke diversiteit. Tot slot worden de bevindingen van het onderzoek en de invloed daarvan op planning, onderzoek en praktijk aangegeven.
Organisatie en financiering
Universiteit van Amsterdam.
Periode en beschikbaarstelling
Het onderzoek is afgerond, en het rapport gepubliceerd in het begin van 2017.
Werkpakketten
Er is gebruik gemaakt van een uitgebreide literatuurstudie om de conclusies te kunnen trekken.
Toepassingen
Er is een rapport gepubliceerd waarin de aanleiding van dit onderzoek, de beschrijving van dit onderzoek en de resultaten hiervan worden gepresenteerd. Tevens worden hierin aanbevelingen gedaan voor vervolgonderzoek om meer kennis te vergaren over dit thema.
Overige
PM
Achtergronden
Aanvullingen
PM
Publicaties en referenties
Betrokken maatschappelijke partijen
Universiteit van Amsterdam
Centre for Urban Development and Mobility Aarhus
Gerelateerde projecten
PM
Gerelateerde toepassingen
PM
Vervolgonderzoek
Eventueel vervolgonderzoek kan zich richten op de link tussen 4 gestelde hypotheses en operationaliseringen van effecten op verbondenheid zoals gemeenschapszin, sociaal vertrouwen , collectieve werkzaamheid en participatie. De 4 betreffende hypotheses zijn:
- Toenemende (verschillen in) reissnelheid leidt tot minder diepgaande interacties met de sociale en ruimtelijke omgeving waarin we reizen.
- Afgesloten ruimte tijdens het reizen verhoogt de sociale interactiediepte in het voertuig, maar beperkt deze aan ruimtelijke en sociale diversiteit. Er is geen interactie met anderen.
- De hoeveelheid en diepte van mogelijke interacties hebben beide een positieve relatie met blootstelling aan diversiteit.
- Langere reistijd leidt tot minder diepgaande sociale en ruimtelijke interacties, maar vergroot het bereik en de potentiële diversiteit daarvan wel.
Links
http://www.verkeerskunde.nl/internetartikelen/vakartikelen/van-a-naar-b-naar-onderweg.49777.lynkx
Andere media
PM
Tekst- en beeldrechten
Universiteit van Amsterdam
Contactgegevens
Marco te Brömmelstroet
brommelstroet@uva.nl
You must be logged in to post a comment.