Projectnaam
Smart Cities and (Smart) Cycling: Exploring the synergies and tensions
Projecteigenaar, of -opdrachtgever
Universiteit van Amsterdam, Universiteit Utrecht
Projectomgeving
Fietsen in smart cities
Projectonderzoeker of -uitvoerder
Anna Nikolaeva & Frans Sengers
Trekker Fietscommunity
Anna Nikolaeva
Tweede contact
Frans Sengers
Trigger
De fiets wordt in steeds meer steden gezien als meer dan eenvoudige technologie en is een belangrijke schakel in dataverzameling en als voertuigen die onmisbaar zijn in een ‘slimme’ stedelijke revolutie.
Domeinen
(E1) Effectieve mobiliteit
(E2) Efficiënte stad
Kringen
(C1) Bovenbouw
Onderzoekstypen
(R1) Wetenschappelijk
Samenvatting
In steden over de hele wereld worden fietsen steeds vaker gezien als veel meer dan een eenvoudige technologie. Ze worden vaak opnieuw benut als hulpmiddelen voor gegevensverzameling en worden beschouwd als voertuigen voor een ‘slimme’ stedelijke revolutie. Investeerders en technische bedrijven zijn voorstander van nieuwe technologieën gericht op het opnieuw vormgeven van het fietssysteem, zoals slimme sloten, sensoren en fietssimulatoren ondersteund door IoT-mogelijkheden en de aggregatie van big data.
Fietsinnovatoren zijn begonnen met het beroepen op het ‘slimme steden’-discours om hun ideeën te promoten als oplossingen voor drukke, vervuilde en onveilige straten, terwijl voorstanders van de smart cities steeds meer fietsinitiatieven integreren in hun portfolio van demonstratieprojecten.
Uw tags
Smart cities, Technologie, Big data, Stedelijke revolutie
Beschrijving
Doel en opzet
Het doel van dit project is om verbanden te kunnen leggen tussen discoursen van slimme verstedelijking en het fietsen. Op basis van de gegevens van twee onderzoeksprojecten over smart cities en smart cycling onderzoekt de paper de logica van het benutten van fietsen in smart cities-projecten. Dit wordt bereikt door, ten eerste, een discoursanalyse van documenten over slimme steden, en casestudies van Amsterdam en Kopenhagen die benadrukken hoe de slimme stadsvisies en fietsplanning kunnen communiceren. Bovendien formuleert de paper, in dialoog met kritische slimme stedenbouwkundige beurzen, een aantal vragen en hypotheses over mogelijke transformatie van fietsen in slimme steden en van slimme steden die fietsen kunnen bevatten.
Organisatie en financiering
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de universiteiten van Amsterdam en Utrecht en gefinancierd door NWO.
Periode en beschikbaarstelling
Dit project is uitgevoerd in 2017.
Werkpakketten
De werkpakketten van dit project kunnen uitgesplitst worden in 4 verschillende stappen:
- Onderzoek om case studies te bepalen
- Overkoepelende discours analyse uitvoeren
- Veldwerk in de eerste en tweede case studie
- Uitwerking en analyse van de case studies
Toepassingen
PM
Overige
PM
Achtergronden
Aanvullingen
PM
Publicaties en referenties
Rapportage ‘Smart Cities and (Smart) Cycling: Exploring the synergies and tensions’ van Anna Nikolaeva en Frans Sengers
Betrokken maatschappelijke partijen
Universiteit Utrecht, Universiteit van Amsterdam, King’s College London
Gerelateerde projecten
PM
Gerelateerde toepassingen
PM
Vervolgonderzoek
Het is een lopend project waarvan de conclusies nog niet zijn afgerond. Aanbevelingen voor vervolgonderzoek zijn er wel gedaan:
- Welke problemen en ongelijkheden kunnen slimme fietssteden produceren?
- Wat voor soort ruimtes en relaties tussen plaatsen zullen slimme fietssteden produceren?
- Welke verhalen, beleid, actoren zullen er uit worden geschoven?
Links
PM
Andere media
PM
Tekst- en beeldrechten
Smart Cycling Futures
Contactgegevens
Anna Nikolaeva
a.nikolaeva@uu.nl
You must be logged in to post a comment.