Projectnaam
Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen
Projecteigenaar, of -opdrachtgever
Technische Universiteit Eindhoven
Projectomgeving
Routekeuze van fietsers
Projectonderzoeker of -uitvoerder
Royal HaskoningDHV & TU Eindhoven
Trekker Fietscommunity
Rens van Overdijk
Tweede contact
Fietscommunity
Trigger
Er is veel aandacht voor fiets in verkeersmodellering. Tot op heden ontbrak echter kennis met betrekking tot de factoren die van invloed zijn op routekeuze van fietsers en de keuze om te gaan fietsen. Ook was onduidelijk wat de verschillen zijn tussen e-bikers en andere fietsers en of er verschillen bestaan tussen motieven en afstanden. Royal HaskoningDHV heeft in samenwerking met de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) een antwoord gevonden op deze vragen en heeft daarmee ook een theoretische onderbouwing van het gedrag van fietsers gevonden.
Domeinen
(E1) Effectieve mobiliteit
(E2) Efficiënte stad
Kringen
(C1) Bovenbouw
Onderzoekstypen
(R3) Toegepast Wetenschappelijk
Samenvatting
Uit het onderzoekt blijkt dat het type fietspad, de wegdek kwaliteit en het ontwijken van hellingen op de route meer invloed heeft op de routekeuze van fietsers dan het verkorten van de reistijd met vier minuten. Tevens is inzichtelijk geworden dat de aanwezigheid van een fietsvoorziening veel belangrijker wordt gevonden door e-bikers dan door standaard fietsers en dat het belang van de wegdekkwaliteit groter wordt als de ritafstand toeneemt. Ook de invloed van reistijdverkorting is groter voor woon-werk fietsverkeer dan voor een bestemming met recreatieve doeleinden.
Daarnaast liet het vervoerswijze keuze experiment zien dat route-comfort een positieve invloed heeft op de keuze om te gaan fietsen. De modal split in verkeersmodellen zou dus niet langer moeten plaatsvinden op basis van een statische verhouding tussen de keuze voor de fiets, auto of openbaar vervoer, maar zou moeten worden gerelateerd aan de aanwezige faciliteiten en de kwaliteit van de infrastructuur.
Uw tags
Routekeuze, Fietsgedrag, Denkwijze, Beïnvloeding, Experiment
Beschrijving
Doel en opzet
Het doel van dit onderzoek is om meer inzicht te krijgen in de factoren die voor een fietser zijn of haar route bepalen. Welke factoren zijn motiverend en welke juist demotiverend.
Organisatie en financiering
TU Eindhoven
Periode en beschikbaarstelling
Resultaten zijn opgeleverd in maart 2016
Werkpakketten
Het onderzoek is opgezet om de invloed van de omgevingskenmerken te onderzoeken. Er is een keuze experiment opgezet dat via een online enquête is verspreid onder 790 respondenten, waarvan 728 respondenten een bijdrage hebben geleverd. In de experimenten werden de respondenten gevraagd om een keuze te maken tussen verschillende fietsroutes die werden omschreven door reistijd en route-comfort aspecten. Vervolgens zijn deze resultaten geanalyseerd om de conclusies op te kunnen nemen in het rapport.
Toepassingen
Resultaten zijn in een rapport en presentatie opgenomen en kunnen geïmplementeerd worden in fietsverkeersmodellen, zoals in het fietsverkeersmodel AIMSUN voor de gemeente Zwolle gebeurd is.
Overige
PM
Achtergronden
Aanvullingen
PM
Publicaties en referenties
Presentatie op het PLATOR Colloquium 2016: Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen.
Betrokken maatschappelijke partijen
PM
Gerelateerde projecten
Dienst Transport Services: Smart & Sustainable Mobility (Royal HaskoningDHV).
Gerelateerde toepassingen
Website Transport Services: Smart & Sustainable Mobility (Royal HaskoningDHV): https://www.royalhaskoningdhv.com/nl-nl/nederland/diensten/transport-services-smart-sustainable-mobility/798
Vervolgonderzoek
Onbekend
Links
Andere media
PM
Tekst- en beeldrechten
Royal HaskoningDHV
Contactgegevens
Rens van Overdijk
rens.overdijk@rhdhv.com
You must be logged in to post a comment.