Projectnaam
Fietsstraten, de introductie voorbij
Projecteigenaar
Rijkswaterstaat WVL
Projectomgeving
Fietsroutes in verblijfsgebieden
Projectonderzoeker of -uitvoerder
CROW-Fietsberaad & Goudappel Coffeng
Trekker Fietscommunity
Rob Hulshof
Tweede contact
Rico Andriesse
Trigger
Fietsstraten zijn in opkomst. Steeds vaker passen wegbeheerders deze inrichtingsvorm van een fietsroute in een verblijfsgebied toe. Inmiddels zien we vele uitvoeringsvormen in de praktijk, maar er is weinig kennis over de daadwerkelijke effecten op het gebied van verkeersveiligheid, comfort en beleving. Wat werkt wel, wat niet? Hoog tijd om de beschikbare kennis en ervaringen te vertalen naar aanbevelingen voor toepassingsmogelijkheden en inrichtingsaspecten van de fietsstraat.
Domeinen
(E1) Effectieve mobiliteit
(E2) Efficiënte stad
Kringen
(C2) Middenveld
Onderzoekstypen
(R3) Toegepast Technisch
Samenvatting
De fietsstraat is steeds meer te zien in stedelijke verblijfsgebieden. Om de kennis over de veiligheid, comfort en beleving van deze inrichtingsvorm te vergroten, is er een onderzoek gestart waarin met meet en evaluatiegegevens nieuwe resultaten aan het licht moesten komen. Allereerst werd de inrichtingsvorm fietsstraat gedefinieerd als een straat welke in beperkte mate mede gebruikt wordt door autoverkeer, waarop maatregelen zijn genomen voor de herkenbaarheid als fietsroute, de positie van de fietser en het comfort van de fietser, en waarop een menging plaatsvindt tussen fietsers en autoverkeer. Hiermee zijn de fietsstraten een poging het gat te vullen tussen het aanleggen van fietspaden langs gebiedsontsluitingswegen, het aanleggen van solitaire fietspaden door woongebied en het fietsen over woonstraten. Uit het onderzoek volgt dat de fietsstraat als fietsvoorziening wordt gewaardeerd. Het herkenbare uiterlijk en de comfortabele verharding worden gewaardeerd door de gebruikers. De waardering kent wel een duidelijke samenhang met de auto-intensiteit op de fietsstraat. Hoe meer autoverkeer mede gebruik maakt van de fietsstraat, des te kritischer zijn de gebruikers over de fietsstraat.
Uw tags
Fiets, fietsstraten, richtlijnen, ontwerp, onderzoek
Beschrijving
Doel en opzet
Het doel is om kennis te vergaren van de beleving van de fietsstraat. Wat is comfortabel, hoe veilig is de fietsstraat en hoe moet deze ingericht worden om hierin te verbeteren?
Organisatie en financiering
Financiering door CROW-Fietsberaad en afhankelijk van budget dat beschikbaar wordt gesteld door wegbeheerders die geïnteresseerd zijn in het onderzoek.
Periode en beschikbaarstelling
Voorjaar 2016 – heden
Werkpakketten
Het onderzoek is opgesplitst in twee delen. Voor het eerste deel is een inventarisatie uitgevoerd van de fietsstraten in Nederland. Van 15 fietsstraten waren in een of andere vorm meet- en evaluatiegegevens beschikbaar. Van 10 fietsstraten is in het kader van dit onderzoek met veldwerk een aanvullende inventarisatie van kenmerken en een korte beoordeling door omwonenden en gebruikers uitgevoerd.Voor het tweede deel van het onderzoek wordt allereerst geïnformeerd bij gebruikers van de fietsstraat en andere fietsers hoe zij denken over de bevindingen en conclusies uit deel 1. Op basis hiervan, plus het aanbod van middelen beschikbaar gesteld door voornamelijk wegbeheerders zal er een werkplan worden ontwikkeld voor het vervolg.
Toepassingen
Een rapport over het eerste deel van het onderzoek op: http://nationaalverkeerskundecongres.nl/Uploads/2016/10/Paper-Fietsstraten.pdf
Overige
PM
Achtergronden
Aanvullingen
PM
Publicaties en referenties
Nationaal verkeerskundecongres 2016; Fietsstraten, de introductie voorbij. Door Rico Andriesse en Robert Hulshof.
http://nationaalverkeerskundecongres.nl/Uploads/2016/10/Paper-Fietsstraten.pdf
Betrokken maatschappelijke partijen
Rijkswaterstaat VWVL, CROW Fietsberaad
Gerelateerde projecten
Discussienotitie fietsstraten binnen de kom (CROW-Fietsberaad). Door Rico Andriesse en Otto van Boggelen.
Gerelateerde toepassingen
Vervolgonderzoek
Vervolgonderzoek zal plaatsvinden, maar nog onduidelijk is in welke vorm dit gaat gebeuren. Het is afhankelijk van de reacties die er komen op het eerste deel van het onderzoek, plus van het budget dat nog beschikbaar is bij CROW en beschikbaar wordt gesteld door de wegbeheerders. Ook zullen de wegbeheerders moeten aangeven welke wegdelen kunnen fungeren als fietsstraat en betrokken kunnen worden in dit onderzoek.
Links
Andere media
PM
Tekst- en beeldrechten
Fietsberaad
Contactgegevens
Robert Hulshof
Rubert.hulshof@crow.nl
06-22947072
You must be logged in to post a comment.