Projectnaam
CycleRAP
Projecteigenaar
ANWB
Projectomgeving
Wegbeheerders van infrastructuur in Nederland
Projectonderzoeker of -uitvoerder
SWOV
Trekker Fietscommunity
Peter van der Knaap
Tweede contact
Roxy Tacq
Trigger
Het ontwikkelen van een methode om de veiligheid van een weggebruiker te kunnen meten om vervolgens op basis van die gegevens een indicatie te geven van gevaarlijke weggedeelten en kruisingen.
Domeinen
(E1) Effectieve mobiliteit
Kringen
(C2) Middenveld
Onderzoekstypen
(R3) Toegepast Technisch
Samenvatting
CycleRAP is een methode en certificeringssysteem om systematisch in te schatten hoe vorm en inrichting van een weg weggebruikers beschermen. De veiligheid wordt bepaald door het risico op een ongeval en de ernst van de afloop. Deze mate van veiligheid zal worden uitgedrukt in de ‘Road Protection Score’ (RPS), wat een verkeersveiligheidsindicator is voor wegontwerp, waarin de bescherming wordt uitgedrukt in maximaal 5 sterren. Vanaf 2016 draait er een pilot in Amsterdam met de CycleRAP om op snelle wijze erachter te komen wat voor resultaten er van de CycleRAP te verwachten te zijn.
Uw tags
Weginrichting, meetmethode, verkeersveiligheid
Beschrijving
Doel en opzet
Het doel van de CycleRAP is om op systematische, meetbare manieren kennis te vergaren over de veiligheid van infrastructuur, om vervolgens op een proactieve manier de veiligheid voor de fietser te verbeteren.
Organisatie en financiering
ANWB heeft geïnvesteerd in de ontwikkeling van CycleRAP. De Federation Internationale de l’automobile, provincie Friesland en provincie Gelderland hebben de eerste fase gefinancieerd. Gemeente Amsterdam levert in de tweede fase een bijdrage, samen met ANWB en SWOV.
Periode en beschikbaarstelling
Pilot is gestart in 2016
Werkpakketten
De ANWB stelt allereerst de CycleRAP methode beschikbaar aan alle wegbeheerders en promoot de proactieve aanpak. Daarnaast wordt er voor gezorgd dat er marktpartijen beschikbaar komen die de wegonderzoeken uit kunnen voeren. Vervolgens wordt er tijdens het onderzoek continu kwaliteitscontrole uitgevoerd om de kwaliteit van de data te waarborgen.
Toepassingen
Uit het onderzoek zullen resultaten verschijnen die aangeven hoe veilig een weggedeelte is op schaal van 1 tot 5 sterren. Op deze manier zal er op termijn een overzicht ontstaan van de veiligheid van fietswegen in Nederland.
Overige
PM
Achtergronden
Aanvullingen
De methode is de Nederlandse afgeleide van iRAP, waarmee wereldwijd analyses worden gemaakt over risico voor automobilisten en voetgangers. In Nederland wordt deze methode dus voornamelijk specifiek gericht op fietsers en de veiligheid van de fietser.
Publicaties en referenties
Er is door de ANWB een factsheet uitgebracht met daarop de uitwerking van het stappenplan waarmee de methode geïntroduceerd en verder ontwikkeld wordt. Deze is te vinden op https://www.anwb.nl/binaries/content/assets/anwb/pdf/belangenbehartiging/verkeer/cyclerap_factsheet_anwb_lr.pdf
Betrokken maatschappelijke partijen
ANWB, verschillende provincies en gemeenten
Gerelateerde projecten
Wereldwijde risicoanalyse iRAP: http://www.irap.org/en/
Gerelateerde toepassingen
Het systeem iRAP dat gebruikt kan worden over de hele wereld om risicoanalyses uit te voeren voor automobilisten en voetgangers, en met een kleine aanpassing dus ook gebruikt kan worden voor fietsers, zoals in Nederland wordt gedaan.
Vervolgonderzoek
Het onderzoek loopt momenteel
Links
Click to access cyclerap_factsheet_anwb_lr.pdf
Andere media
PM
Tekst- en beeldrechten
ANWB
Contactgegevens
Roxy Tacq
rtacq@anwb.nl
You must be logged in to post a comment.