Bicycling in changing urban regions

Kevin Krizek

Domeinen: Kringen: Onderzoekstypen:
ProjectnaamMatrix changing urban regions

Bicycling in changing urban regions

Projecteigenaar, of -opdrachtgever

Radboud Universiteit

Projectomgeving

Waarde van de fiets

Projectonderzoeker of -uitvoerder

Kevin Krizek

Trekker Fietscommunity

Karel Martens

Tweede contact

Fietscommunity

Trigger

Tot een paar jaar geleden werd de waarde van fietsen vooral gevoed door een loyale belangenbehartiging, vanwege het marginale aandeel van de fiets in het transportsysteem. Deze context is recentelijk veranderd. Gelijktijdig met een toename van publieke en politieke aandacht voor fietsen, is er een toename van onderzoek specifiek naar fietsen. In slechts een paar jaar tijd is de voorraad van fietsen gestegen tot een modus die de aandacht trekt in steden van elke omvang.

Domeinen

(E1) Effectieve mobiliteit

Kringen

(C1) Bovenbouw

Onderzoekstypen

(R1) Wetenschappelijk

Samenvatting

In een paar jaar tijd heeft het onderzoek naar de fiets en het fietsen en fikse groei doorgemaakt. Een demonstratie van een die aandachtsgroei is te zien via de Transportation Research Board (TRB) in de Verenigde Staten, waar in het kader van de jaarlijkse conferentie een oproep wordt gedaan voor fietsonderzoek. Sinds 2013 zijn er 644 artikelen beoordeeld, waarvan 141 in 2018. TRB is niet de enige locatie waar de activiteit snel is toegenomen. Want ook Europese platforms zoals Cycling for Society en Scientists for Cycling zijn getuige geweest van een toename van zowel de kwantiteit als de kwaliteit van het fietsonderzoek. Dit veroorzaakt druk op onderzoekers om: (a) de aard van de bewijsgrondslag, de sterke en zwakke punten ervan te definiëren, (b) deze bevindingen in de praktijk te vertalen en (c) te doen in de snel veranderende transportindustrie.

Binnen deze periode van snelle groei zijn de verwachte groeipijnen ervaren. Belangrijk als onderdeel van dit proces blijven belangrijke uitdagingen voor onderzoek naar fietsen; we vestigen de aandacht op drie van hen hieronder.

1. Fietsonderzoek reikt veel verder dan de vervoersdimensies. Hoewel fietsen in de eerste plaats als een transportmodus wordt beschouwd, blijven er waardevolle perspectieven vanuit antropologie, beleid, economie, gezondheid en andere zaken die belangrijk kunnen zijn om uit te dragen.
2. Methoden en benaderingen zijn ongelijksoortig. Zorgen voor consistente kwaliteit van het onderzoek is moeilijk, grotendeels te wijten aan de normen van verschillende disciplines.
3. Belangenbehartigingsinstanties voeden vaak het onderzoek en de bevindingen. In de ogen van veel transportonderzoekers is fietsen slachtoffer geworden van een sterke invloed van een sterke belangenbehartigingsbasis.

Uw tags

Waarde, Transportsysteem, Aandacht, Modus, Rol

Beschrijving 

Doel en opzet

Het doel van dit onderzoek is om inzicht te geven in de groei van het fietsonderzoek. Het moet duidelijk maken wat er in de afgelopen jaren voor een ontwikkeling is doorgemaakt in de aandacht die er op verschillende manieren voor het fietsen is. In dit artikel worden er verschillende inzichten in ingediende onderzoeken aangehaald die laten zien vanuit welke perspectieven er onderzoek naar het fietsen gestart wordt.

Organisatie en financiering

Center for Transportation Studies

Periode en beschikbaarstelling

Het onderzoek is afgerond, en het rapport gepubliceerd in het begin van 2018.

Werkpakketten

Er is gebruik gemaakt van een uitgebreide studie van ingediende onderzoeken bij verschillende internationale commissies. Het artikel is op basis van deze bevindingen geschreven.

Toepassingen

Er is een kort artikel geschreven waarin de bevindingen worden beschreven, kort aandacht wordt besteed aan de historische ontwikkelingen van het fietsonderzoek en tot waar het kan vooruit wordt geblikt op de verwachte ontwikkelingen hierin.

Overige

PM

Achtergronden 

Aanvullingen

Dit artikel is geplaatst in het Journal of Transport and Land Use, Vol. 11, Nr. 1.

Publicaties en referenties

Publicatie: “JTLU special issue editorial: Bicycling in changing urban regions”

Betrokken maatschappelijke partijen

Radboud Universiteit
University of Colorado Boulder
Delft University of Technology
Technion-Israel Institute of Technology

Gerelateerde projecten

Barajas, J. M. (2018). Not all crashes are created equal: Associations between the built environment and disparities in bicycle collisions.

Bernardi, S., Geurs, K., & La Paix Puello, L. (2018). Modelling route choice of Dutch cyclists using smartphone data.

Furth, P. G., Moser, P., & Putta, T.V.V.K. (2018). Measuring low-stress connectivity in terms of bike-accessible jobs and potential bike-to-work trips: A case study evaluating alternative bike route alignments in northern Delaware.

van den Berg, P., Vinken, S., Geurs, K., & Arentze, T. (2018). Stated choice model of transport modes in-cluding solar bike.

Williams, T., Page, S., & Doscher, C. (2018). Spatial characteristics of bicycle–motor vehicle crashes in Christchurch, New Zealand: A case-control approach.

Yuan, Y., Goñi-Ros, B., Daamen, W., & Hoogendoorn, S. (2018). Investigating cyclist interaction behav-ior through a controlled laboratory experiment.

Gerelateerde toepassingen

PM

Vervolgonderzoek

Er wordt een aantal aanbevelingen gedaan voor een manier van fietsonderzoek in de toekomst. Daarbij wordt voornamelijk aangehaald dat het onderzoek gelijke tred moet houden met de ontwikkelingen van de fiets en het fietsen, omdat er daarmee vooruit gekeken en gepland kan worden. Tevens moet er ernstig rekening gehouden worden met de veranderende context, en de invloeden van verschillende andere werkvelden op het fietsen en de effecten van het fietsen op die andere werkvelden. Het fietsen staat niet los op zichzelf, maar moet in een bredere spectrum worden beschouwd.

Links

https://www.jtlu.org/index.php/jtlu/article/view/1459

Andere media

PM

Tekst- en beeldrechten

Journal of Transport and Land Use

Contactgegevens

Karel Martens
kmartens@technion.ac.il