Blog door Nico van Paridon voor de Fietscommunity.
Nico van Paridon is een praktijkman. Hij werkt voor de Vervoersregio van Amsterdam en laat zijn licht schijnen op een verschil in belastingregiems voor de fiets in de Lage Landen (met een uitstapje naar Duitsland). Hopelijk dat zijn blog fiscale wetenschappers inspireert.
Fietsproducent Stroomer verkoopt 4 keer meer fietsen in Vlaanderen dan in Nederland. Hé, hoe kan dat nou? Wij zijn toch hét fietsland van de wereld? Klopt, maar niet in alle opzichten. De crux zit in de manier waarop onze Zuiderburen het fietsen fiscaal promoten. Daar kunnen we echt wat van leren. Lees je mee? De laatste twee alinea’s geven je mogelijk nieuwe inzichten.
Woon-werk verkeer op de fiets
Als werknemer moet je in Nederland een keuze maken over je woon-werk verkeer op de fiets. Het is of de privé fiets, of een fiets van de zaak. Kies je voor je privé fiets, dan is een vergoeding van 21 cent per kilometer belastingvrij mogelijk. Valt je keuze op een fiets van de zaak, bijvoorbeeld omdat je een elektrische fiets wilt aanschaffen, dan gelden er meer regels. Zo verlies je het recht op een reiskostenvergoeding als je fietst. Je hebt immers al geprofiteerd van een fiets van de zaak. Je mag je fiets van de zaak wel combineren met andere modaliteiten. Dus als het regent kun je voor 21 cent per km met de auto naar kantoor. Nog beter is het als je kiest voor het openbaar vervoer. Dat wordt ook vergoed. Voor de fiets van de zaak geldt een bijtelling. Je kunt de fiets namelijk ook privé en in het weekend gebruiken. De belastingdienst kwalificeert dat deel als “loon in natura”. Daarvoor moet je 7% van de aanschafwaarde bij je inkomen tellen.
Het systeem in België stimuleert niet alleen de aanschaf van een fiets maar ook het gebruik. Met een fiets van de zaak, mag je evengoed je reiskostenvergoeding declareren. Het is én, én. Dat doen ze in Duitsland overigens ook. Dat betekent dat als je veel fietst naar je werk, je op enig moment meer reiskostenvergoeding krijgt dan je belasting betaalt voor de bijtelling. Netto ga je dan verdienen. Een soort oud Hollands zegeltjes plakken, maar dan op de fiets. Als dit het fietsgebruik stimuleert, is het precies wat we willen; mensen die bewegen, bijna geen stikstof en CO2 uitstoten en bovenal geen files veroorzaken.
Bezit én gebruik
De Belgische regeling is dus gericht op bezit én gebruik, daar waar de Nederlandse regeling enkel het bezit promoot. Is zo’n regeling nieuw voor ons? Nee hoor. Dubbel voordeel komt in allerlei vormen voor. Koop je bijvoorbeeld privé een elektrische auto dan krijg je én €3.000 subsidie, én je behoud je recht op belastingvrije reiskosten én je hebt geen last van een bijtelling. Drie keer woordwaarde dus. Laten we een push geven aan de verduurzaming van onze mobiliteit en het Belgische en Duitse voorbeeld volgen!